Philips stopt als hoofdsponsor van PSV maar blijft aan de club verbonden. “Voor Philips zijn de markten veranderd en Philips wil een andere sponsorrelatie”, zei een woordvoerder van het bedrijf woensdagochtend in een toelichting op de beslissing.

Bij het besluit speelt zeker mee dat Philips veel minder dan vroeger rechtstreeks aan consumenten verkoopt. Zeventig procent van de producten wordt verkocht aan bedrijven, aldus de woordvoerder.

PSV werd opgericht door personeel van Philips. Het bedrijf is de naamgever van de club zijn stadion maar de bedrijfsnaam verdwijnt na 34 jaar van de borst van het shirt. Het huidige contract loopt in juni 2016 af.

Over bedragen doet Philips geen uitspraken maar dat het budget voor de sponsoring van PSV omlaaggaat, is duidelijk. “Het zal minder worden. Gevoelens spelen absoluut een rol, maar mensen zullen begrijpen dat Philips en PSV verstandig met hun geld moeten omgaan”, aldus het bedrijf.

Wennen voor supporters

PSV benadrukt dat Philips vanaf 2016 de op een na belangrijkste sponsor van PSV blijft. “We begrijpen de impact van het moment, maar de banden blijven onverminderd sterk”, reageerde algemeen directeur Toon Gerbrands. De club streeft ernaar om met een nieuwe sponsordeal de inkomsten te vergroten.

Voor supporters van PSV zal het wennen zijn, verwacht voorzitter Harrie Timmermans van de supportersvereniging. "De band tussen Philips en PSV is al 102 jaar oud. Mensen zien PSV en Philips als een eenheid. Maar als je dan leest wat er echt aan de hand is, moeten we oppassen dat we gaan overdrijven dat er iets heel ernstigs aan de hand is. Ik kan me de emoties voorstellen, maar aan de andere kant biedt het ook kansen", zei hij.

Timing uitstekend

Sportmarketeer Bob van Oosterhout zegt dat het een historische beslissing is met enorme impact maar nuchter gezien wel een verstandige, voor zowel Philips als PSV. "Het bedrijf, de club en de sportsponsoring zijn veranderd.''

De timing is volgens hem uitstekend. "De club is in rustig vaarwater en heeft veel sympathie. De spelers spreken tot de verbeelding. De ploeg is net kampioen en gaat de Champions League in. En er is waarschijnlijk genoeg budget om de selectie op peil te houden.''

Fanshop PSV geplunderd

In de nacht van dinsdag op woensdag is de fanshop van PSV in het Philips Stadion doelwit geweest van een inbraak. Er is een ruit vernield en er zijn shirts en jassen gestolen, aldus een woordvoerder van de club. De schade is aanzienlijk.

De politie bevestigt dat er een inbraak is geweest. PSV doet later woensdag aangifte, aldus de politie.

PSV gaat niet uit van een verband tussen de inbraak en de aankondiging van Philips om te stoppen als shirtsponsor van de club.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl